ting som skjer for tiden

Nå har jeg gjennomført politikkeksamen, og det må kommenteres. Egentlig liker jeg ikke å snakke om politiske saker på sånne offentlige steder som blogg og lignende, men satser på at jeg ikke får noen dumme kommentarer på det. Til eksamensforberedelse fikk vi vite at vi skulle kunne skrive om FrPs stilling i politikken i Norge. Oppgaven var å skrive en fagtekst om FrP som skulle omfatte tre punkter. Jeg hadde funnet mye informasjon dagen før og leste litt før jeg begynte å skrive. Men jeg merket fort, noe jeg hadde visst fra før av, at det ville bli vanskelig å holde seg objektiv… Kanskje jeg har en ekstra forkjærlighet og medfølelse for innvandrere fordi min far jobber med dem og jeg selv har vert en fremmed i et land jeg kallte hjem, ikke vet jeg. Men når jeg leser om at FrP vil kreve «at tilfredsstillende kunnskaper i norsk språk og samfunnsforståelse, samt avleggelse av troskapsløfte til Norge, settes som vilkår for å oppnå norsk statsborgerskap», får jeg sure oppstøt i munnen. En må rett og slett være god nok for å kunne bo her, i følge FrP. Jeg banner ikke, av prinsipp, men her hadde det passet med en hel haug stygge ord!
Likevel tror jeg at jeg klarte å holde meg objektiv etter en liten luftetur og utblåsning til vakten som fulgte meg. Jeg er nokså fornøyd med svaret, og håper inderlig at jeg klarer meg.
I morgen er det norsk sidemål som står for tur, jeg har bokmål som sidemål som 1 av 3 i klassen. Egentlig er jeg helt utkjørt av prestering og den trykkende følelsen av å sitte på rekke og rad i gymsalen. Bare denne igjen nå, så er det en muntlig og så aldri mer…

I helga blir det først en liten feiring av INGRID som blir 19 på fredagen. Så er det Jærnåttå med blant annet Lisamin på lørdag. Det blir kanskje selskap for Ingrid på søndagen, feiringer er viktige, gleder meg 🙂

Nå har vi sett litt mer på tur til england, og det blir absolutt helt fantastisk, det vet jeg allerede. Vi tenker å ta noen få dager i London før vi reiser ut på landet og leier en søt cottage der. FOR en ferie! 😀

God helg folkens, jeg er lei av VGS, men for å muntre meg opp, hører jeg på Beirut – A Sunday Smile, anbefalt.

One thought on “ting som skjer for tiden

  1. feiringa e svært viktige, faktisk noge av det aller viktigaste som fins! og eg gledegledegledeGLEDE meg te england, og det så møje at eg nesten ikkje holde ut.

Legg att eit svar

