Lesemandag, hodejakt og evig god tid

I dag blir det lesing på sengen. Det pøsregner ute og jeg har ingen forelesninger, så jeg orker ikke å reise til lesesalen for å lese, jeg får heller være flink pike hjemme. Det var heldigvis ikke så mye pensum denne uken, så jeg får pløyd meg gjennom en del ting i dag vil jeg tro. I går snakket jeg med kjæresten på telefon og det var veldig koselig helt til en trønder stjal ham fra meg og sa «han ring dæ opp om 10 min, sjø», men det gjorde han aldri. Heldigvis er biletten til Hønefoss bestillt til søndag, så da får jeg meg en dagstur for å se skolen og alt.
I kveld blir det kino med noen av jentene i faddergruppen, vi skal se Hodejegerne. Det er norsk film, som jeg generellt ikke er en stor fan av, men denne skulle visst være veldig bra, så jeg gir den en sjanse. Det er koselig å finne på ting med nye folk, selv om jeg er veldig glad for å ha en stor BiG gjeng i Oslo.
I går var jeg på møte i Storsalen og det va veldig fint. De snakket om hvordan samfunnet i dag gir en illusjon om at vi har så evig god tid. Ungdomstilstanden blir idealisert, og alle tegn på aldring må skjules for verden, døden fornektes. Hele denne tankegangen gjør at en tenker en har evig god tid, og dermed blir tiden mindre verdifull. Når et person får vite at han/hun bare har noen få måneder å igjen å leve, så blir disse månedene kjempeverdifulle. Men poenget i går var at vi må leve med tanke på at hele vår tid er verdifull. Vi må ikke stresse og tenke at vi ikke kan sløse noe tid og alltid være veldig effektive og oppleve mye, men vi må være klar over at det kommer en slutt og at vår tid er begrenset. I kristen sammenheng ble det også snakket om at en må bruke de talentene en har fått av Gud, og ikke vente. Vi har alle fått gaver og ferdigheter som vi kan bruke til å prise ham på mange forskjellige måter, men veldig mange utsetter å bruke disse, fordi de ikke har tid. «Han har jo små barn og jobber fult, selvsagt kan han ikke være i tjeneste nå, det må vente», vi gir hverandre gode grunner og stor forståelse for utsettelsen. Jeg tror at en av mine gaver er sang, og jeg gleder meg veldgi til å bli med på korøvelsen på torsdag, der jeg kan prise Gud sang og kanskje nå andre med budskapet om han gjennom sangen. Hele talen ligger snart inne som PodCast på Storsalen sine hjemmesider, anbefales.
Jeg liker godt når talene blir knyttet så sterkt opp til den realiteten og hverdagen vi lever i, og generellt er jeg veldig fornøyd med Storsalen, jeg tror jeg vil gå der fast.

Nå må jeg komme i gang med lesingen, jeg tror jeg kanskje må sette meg med spisebordet, da konsentrerer jeg meg bedre og sjansen for å sovne er ikke like stor…

Legg att eit svar

