En jentehelg

Vinteren varer lenge i Oslo, men nå begynner dagene å bli lysere og noe varmere. Mye av det som gjør dagene varmere og lysere er alle de flotte folkene i byen, og alle som kommer på besøk. Denne helgen kom mamma for å ha en jentehelg med med og søster!
Vi sov hos storesøster alle tre og fikk koselige frokoster sammen før vi tok fatt på storbyen. Vi shoppet, drakk kaffe, var på Frognerseteren og på museum, og brukte mye tid på å prate og le. 2016-02-27 11.05.272016-02-27 15.40.532016-02-27 15.40.30

Og som en nydelig start på uken kom jeg til hjemmelaget indisk hos Jenny på mandag, perfekt!

2016-02-29 17.12.10-1Men selv om oslofolk er flotte kjenner jeg også noen fine folk i London, og på torsdag reiser jeg for å treffe dem! Nå må jeg bare komme meg gjennom noen flere hverdager før jeg endelig kan sette meg på et fly igjen.

Jul og nyttår

Julen i år ble feiret i stor stil med hele slekten på pappas side. Det ble noen intense juledager, men en fin markering av høytiden. Jeg var så heldig at jeg fikk feire nyttår i Tsjekkia med gode venner, og vi fikk mange fine dager sammen der. Kameraet ble brukt sporadisk, men noe dokumentasjon ble det.

Tradisjon tro fant familien det fineste treet noen sinne, tross tre kresne damer og regnvær.

I år etablerte vi en ny tradisjon der kjernefamilien samlet seg rundt peisen lille julaften og mamma leste en julefortelling.

På julekvelden kom det en haug med folk og en haug med gaver, og det ble skikkelig familiejul. Vi fikk til og med en live-opptreden av noen søskenbarn!

Etter mange nok familieselskaper gikk vi tur og fikk se effekten av typisk vestlandsvær. Tross sur vind var det herlig å komme seg litt ut av den varme stua.

Plutselig var juledagene over og jeg sto grytidlig opp for å reise til Tsjekkia med disse to!

Vi vandret i iskalde gater og varmet oss i butikker, cafeer og resturanter.

Nyttårsaften kom og vi skulle feire med stil, så vi pyntet leiligheten og laget nydelig mat. Jeg klarte selvfølgelig å sette fyr på noe av pynten, men det gikk heldigvis bra. Vi så på rakettene fra balkongen og ønsket 2016 hjertelig velkommen.

Det ble laget drinker med paraplyer i, smykker av glow-sticks og vi fikk besøk av Iron Man! (neida)DSCF3437

Det var veldig koselig å bruke en hel uke med venner på ferie, der vi hadde tid til både program og late dager. Nå er jeg tilbake til hverdagen i Oslo og ser frem til å komme i gang med den. Første skritt vil være å stå opp før kl.12…

Hei, igjen

Ja, så var det gått et halvt år siden sist jeg skrev noe her. Semesteret ble noe annerledes enn forventet, tross utallige søknader og noen intervjuer startet jeg ikke i full jobb. Jeg fortsatte heller i deltidsstillingen min og fikk et rolig semester i nytt kollektiv på Sagene. Jeg fikk tid til å se nærmere på videre studier og bestemte meg for å ta noen fag på Menighetsfakultetet til våren, så jeg slipper å skaffe meg jobb i en kiosk.

Selv om semesteret ikke ble som ventet har jeg likevel opplevd ting å «skrive hjem om». Jeg er synes det er gøyest å nevne det jeg har bilder av, så her er et lite utvalg.

Jeg startet høsten med å benytte meg av mulighetene Oslo gir, og var på utdelingen av Komiprisen på Latter sammen med en kamerat.

Vi kikket på alle kjendisene og spiste så mye gratis tapas vi klarte.

Jeg var på noen intervjuer i løpet av høsten, og fikk se nye deler av byen, fremdeles med friskt mot på arbeidslivet.

En fra det tidligere kollektivet mitt skulle gifte seg, og jeg fikk være med på både utdriting og feiringen!

Det ble plutselig oktober og tid for en temafest, så jeg kledde meg ut som en «Voodoo-prest» på Halloween.

Jeg fikk også bruke mye tid med storesøster, vi så blant annet dokumentar om Pentatonix og var på konsert med Klondike!

Rhodos del 2

som ekte syden-farere brukte vi en del tid ved bassengkanten og på stranda, men vi var så flinke med solkremen at vi ikke ble solbrente!

DSCF2261DSCF2282DSCF2286DSCF2288

på stranda solgte de kaffe og donuts som var perfekte å dele på toDSCF2290DSCF2292

Vi tok en stor dagsutflukt med båt til Lindos, der båtturen tok rundt 2,5 timer én vei, og vi fikk 3 timer i Lindos til å spise og se oss rundt

DSCF2294DSCF2298DSCF2301 DSCF2311

Vi valgte å ikke ri på esler opp bakken til Akropolis, men gikk heller gjennom den lille byen til vi kom til ruinene på toppenDSCF2304DSCF2314DSCF2321DSCF2323DSCF2326

Lindos var full av små hvite hus, og dette lille kapellet, i tillegg til at de solgte Ben and Jerry´s is!DSCF2336 DSCF2330  DSCF2331

Siste kvelden avsluttet vi med paraplydrinker og vi var skjønt enige i at ferien var en suksess

Rhodos del 1

Meg og storesøster har mange år snakket om å reise på «sydenferie» og i år skjedde det endelig! Vi reiste til Gardermoen tidlig søndag morgen og landet noen timer senere på Rhodos. Der bodde vi en uke på Alexandra Apartment Hotel i Ialysos, en liten by rett utenfor Rhodos by. Vi stortrivdes med en fin blanding av avslapping og program, hadde knallvær hele uka og fikk en deilig start på sommerferien.

Vi startet som skikkelige studenter og spiste nudler på boks

DSCF2193 DSCF2197 DSCF2198

men flyttet fort over til skikkelige restauranter, og spiste veldig mye god mat i løpet av ferienDSCF2204

En av dagene bestemte vi oss for å gå inn til Rhodos by, som tok oss ca 1 time i nydelig vær med flott utsiktDSCF2206 DSCF2210 DSCF2213

Vi fant fort gamlebyen og kikket rundt på alt det fine der, og gikk slalom mellom alle turistene og turist-butikkene, og fant noen fine smågater med søte dører DSCF2217 DSCF2218 DSCF2222 DSCF2224

På hotellet vårt nøt vi godt av hyggelig personale og snackbar som serverte både burgere og alkohol til alle døgnets timer – no judgement

DSCF2227 DSCF2229 DSCF2231

en av kveldene ble vi plutselig overtalt til å kjøpe desserter, som like godt kunne ha vert egne måltider, men godt var det!DSCF2232 DSCF2236

Hver morgen spiste vi frokost på balkongen vår med utsikt mot en vingård, det var deilig å ikke måtte forholde seg til frokost til bestemt tid

DSCF2240 DSCF2243

vi gikk tur opp en åsside en dag, der vi traff på en lama og en hest, og nøt utsikten på en topp mens vi spiste niste som ekte normenn

DSCF2253 DSCF2255 DSCF2256

Hei, sommerferie!

Nå har jeg levert bacheloroppgaven min og føler at jeg endelig kan stikke hodet ut av bobla jeg har levd i. Alle eksamener er gjennomført, jeg har flyttet til min midlertidige sommer-leilighet og nå kan jeg endelig nyte de positive sidene med å være student; uendelig mye fri. Flyttingen gikk smertefritt og mye fortere enn jeg hadde tenkt. Jeg har 12 kvadrat på rommet, i tillegg til kjøkken og bad som jeg deler med en annen student. Selv om det er litt midlertidig har jeg klart å få det koselig på rommet, med en sofa og noen bilder på veggene. Likevel tror jeg ikke jeg kommer til å få hengt opp flere bilder (som var tanken i utgangspunktet), for nå er det ikke så lenge til jeg flytter igjen, denne gangen til den fineste delen av byen; Sagene!IMG_1437 2015-06-02 13.30.17 2015-06-02 13.31.28 Mai hadde mange fine dager, med sol og lunsjpauser utendørs, og selv om man er student kan man ikke studere 17.mai. Da kom foreldrene mine til byen, og familien fikk feire sammen i hovedstaden. IMG_1440

En soldag krever sen sol-selfie.

Uten tilgang på strykebrett ble dette årets skjorte den mest skrukkete noen sinne, men dagen ble nå fin likevel. Rett etter nasjonaldagen bestemte jeg og søster oss for at dette var sommeren vi endelig skulle reise på syden-ferie, så vi booket oss en uke til Rhodos, der vi skal bli brune, bade, lese bøker og vandre i fine byer. Avreisen er på søndag, og jeg gleder meg som en liten unge!

IMG_1457 Denne sommeren kommer jeg også til å være mye i Oslo, og om været blir litt bedre enn i dag (regn og vind) tror jeg det kan bli en skikkelig fin sommer. Det er så mye bra folk her, og denne byen er absolutt best i sommervarmen når man ikke må bekymre seg for pensum og eksamener.

Forsinket fra påsken

Her går tiden så fort at jeg glemmer å blogge. Det er snart tid for flytting, samt at eksamen nærmer seg med stormskritt, så det er nok å finne på. Våren har kommet til Oslo og jeg prøver å spise lunsj ute hver dag for å gjøre de lange arbeidsdagene litt lettere.

Men, for noen uker siden nå var det påskeferie, og den utnyttet jeg jammen godt! Jeg startet med en helg til København sammen med en liten vennegjeng fra koret. Vi landet med flyet tidlig fredag morgen og reiste tilbake til Oslo sent søndag kveld, så vi fikk egentlig 3 hele dager i byen. Vi hadde ikke noe stramt program, som passet oss fint, og vi hadde alle ganske like preferanser, så vi fikk en veldig hyggelig tur sammen.

2015-03-27 12.54.17 2015-03-27 12.54.56 2015-03-27 13.16.25 2015-03-27 13.28.17 2015-03-27 13.37.36 2015-03-27 13.40.02

Etter å ha sjekket inn på hotellet og spist litt frokost fant vi et planetarium som vi vandret litt i. Det beste var egentlig barneavdeligen der de hadde spill og lego…

Når vi ble slitne av å leke fant vi en asiatisk restaurant for å spise litt

DSCF2157 DSCF2159

Før vi dro tilbake til hotellet for å leke enda mer

Lørdag morgen vandret vi et stykke for å finne en superkoselig kafé der de serverte nydelig frokost. Det gjorde godt etter en lang kveld. (Jeg tok dessverre ingen bilder på den hippe og veldig gode restauranten vi var på på fredagskvelden)

DSCF2166 DSCF2168 DSCF2170 DSCF2172 DSCF2173 DSCF2174

Senere på lørdagen fikk vi omvisning på Carlsberg Bryggeri (hvor de ikke lenger brygger, men det var fint likevel) av en entusiastisk guide, og det var spennende å høre om dansk industrialisering. Vi hadde planlagt måltidene litt dårlig på lørdagen, og var skikkelig sultne etter omvisningen, så vi fant oss en Indisk restaurant der også indere spiste, og ble godt mette. På kvelden pekte noen ut retningen til «kjøttmarkedet» hvor vi fant et skikkelig hippt utested med DJ og danset lagt ut på morgenkvisten.

DSCF2177 DSCF2178

Søndagen var preget av lite søvn og slitne bein etter all dansingen kvelden før, men vi tuslet rundt i byen og opplevde litt turist-greier før vi satte oss på flyet hjem igjen.

Jeg hadde noen få dager i Oslo før jeg reiste hjem til Brynde for å være de siste helligdagene i påsken. Vi gikk på gudstjeneste nesten hver dag, nøt solen når den var ute og slappet godt av.

DSCF2181 DSCF2182

DSCF2183 DSCF2185Mamma laget lapper ute i hagen og vi spiste oss litt for mette alle sammen

DSCF2186 På søndag gikk vi tur, og de lekne barna måtte prøve alt som var av utfordringer. (Vi ventet lengst på at pappa skulle bli ferdig)

DSCF2190I ekte norsk stil hadde vi matpakke og kaffe på termos, i tillegg til lapper fra dagen før. Selv om det ikke var strålende sol var det perfekt turvær og en perfekt påske.

Bildeoppdatering fra den siste tiden

Plutselig hadde det gått to måneder siden jeg blogget sist, tiden går så fort! Livet siden sist har handlet mest om skole, jobb, venner og de vanlige hverdagene. Likevel er det jo de små øyeblikkene som gjør hverdager spesielle, så her er et blikk på februar og mars gjennom telefonen min.

2015-01-12 11.05.02

Jeg avsluttet januar med en frisørtime på T35, som alltid er en fornøyelse2015-02-21 11.43.54

Jeg og søster reiste hjem en helg i vinterferien og fant gamle strikkeprosjekter på loftet  2015-02-20 15.52.56

Og så fikk vi mamma sin oppskrift på knekkebrød som jeg gleder meg til å prøve2015-03-04 09.52.51-1

En dag var det plutselig krise på jobb pga sykdom, så jeg måtte steppe inn. Heldigvis hadde jeg litt tid til en morgenkaffe i sola før jeg startet

2015-03-04 13.57.43

Og lunsjpausen på Åpent Bakeri var heller ikke verst!2015-02-05 21.59.09

Jeg og Jenny konstanterte at single gutter virkelig går glipp av noe ved å ikke kjenne oss…Processed with VSCOcam with f2 preset

En vårmorgen fra vinduet på rommet mitt

2015-03-14 11.32.18

Jeg fikk med meg sesongens første loppemarked og gikk hjem med denne stygg-fine saken som blir så fin i sommersolen

2015-03-14 11.31.03

og denne kule weekend-baggen som bare kostet 40 kroner, røverkjøp!

Vi fikk også vite at vi måtte flytte ut av leiligheten i februar, som betyr at vi flytter 1.Mai. Jeg har fått meg en leilighet på Vestgrensa Studntby der jeg deler bad og kjøkken med en annen perosn. Det blir spennende å se hvordan det blir, jeg gruer meg til å flytte fra jentene, men tror likevel det kan bli en spennende ny fase i livet. Jeg driver også å søker på mastergrader nå, samtidig som jeg minner meg selv på at det kan hende jeg ikke kommer inn og må jobbe. Æsj, det er en så skummel tanke at jeg egentlig ikke vil forholde meg til den. Da må jeg jo søke jobb, OG flytte igjen fordi jeg ikke lenger er student, ugh.

Til helgen reiser jeg til Bergen for å intervjue til bacheloroppgaven min og besøke slekt der, det blir fint. Og helga etterpå reiser jeg til København med noen venner, som også blir supert! Det er altså mye å se frem til på kort sikt, og så må det andre bare komme når det kommer.

En dag i varmen

For noen dager siden traff jeg Ingrid som er innom i Oslo, og vi bestemte oss for å være turister på en hverdag og reiste til botanisk hage. Der kunne vi rømme fra kulten ute, og gå sakte gjennom alle rommene i drivhusene.

001 002 005 006

003 007 008 009

Munch-museet var stengt, men heldigvis er det alltid fint å gå i Nasjonalgalleriet, og der hadde de også kjempegod lunsj i Den Franske Sal.

I morgen har jeg min første dag på Blindern, selv om forelesninger ikke starter før i neste uke. Jeg ser frem til hverdager og rutiner, krydret med møter med fine folk innimellom. Denne helgen reiser jeg til Kristiansand for å se hvordan to kamerater klarer seg i voksenlivet der, før jeg igjen trer inn i rollen som student på Blindern, på siste semesteret av bacheloren.

2015

Den siste dagen i 2014 ble feiret med en liten gjeng fine jenter i leiligheten her i Oslo. Vi hadde laget (veldig mye) tapas, god dessert og kaker, og ble til sammen 6 stykker rundt bordet. Det ble gode samtaler og mye latter, og siden to av gjestene var fra Somalia lærte de oss knytte/legge en hijab!

005  011   018Selv om sikten var minimal, fikk vi med oss litt fyrverkeri fra Stensparken. Det er noe spesielt med slike dager der en vet at hele landet akkurat nå gjør det samme, vi feirer det på en måte sammen, det er fint å tenke på synes jeg.